Finns endast om man använder Visma Administration som affärssystem
Periodisering fungerar på samma sätt som i Visma Administration med ett par mindre undantag. I övrigt är arbetsgången den följande:
När du registrerar en leverantörsfaktura eller verifikation har du möjlighet att periodisera kostnaden över flera månader. Du kan markerar raden som ska periodiseras och välja kommandot Periodisering för att få upp dialogen.
1. | Ange Första periodiseringsdatum. |
2. | Ange hur många månader periodiseringen avser. |
3. | Verifikationsserie och verifikationstext föreslås, men detta kan ändras. Vilken verifikationsserie som ska föreslås för dina periodiseringar kan du ange under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Bokföring - Verifikationsserier i Visma Administration. |
4. | Ange Motkonto. |
5. | Ange eventuellt Resultatenhet och Projekt. |
6. | Välj Spara när periodiseringen är klar. |
I Namn och Verifikationstext kan man ange två variabler som ersätts när periodiseringen förs över till Visma Administration. Variablerna är:
• | {Löp Nr} = Löpnumret i SWINX ScanLev |
• | {Dok Nr} = Dokumentnumret i Visma Administration. |
När fakturan är överförd till Visma Administration kan man i och för sig se periodiseringen i SWINX ScanLev men status för de olika verifikaten går inte att komma åt. Därför bör man när väl fakturan är överförd i fortsättningen arbeta med den inifrån Visma Administration.