Pivottabell

Navigation:  Specialfunktioner >

Pivottabell

Previous pageReturn to chapter overviewNext page

Genom InfoCentret (ej Fakturaarkiv) kan man genom pivottabeller få en sammanställning över transaktioner.

 

 

Pivå_Flikar

Från början finns det en pivåtabell men ytterligare kan skapas genom att lägga till flera flikar. Varje tabell kan ha olika inställningar och urval på olika perioder.

 

PivotToolbar
 

1.Vald tidsperiod.  Genom att högerklicka i rutan visas en antal fördefinierade perioder att välja mellan.
2.Uppdaterar pivottabellen.
3.Spara ändringarna i pivottabellen. Aktiv efter redigering.
4.Spara pivottabellen som en Excel-fil för att sedan fortsätta arbeta med eller skriva ut den.
5.Redigera pivottabellen.
6.Stäng redigeringslisten.

 

Pivåt_Redigera

 

 

Tillgängliga fält finns i listan och dras lättast ned i respektive område. Fältet "Belopp" avser det beloppet som finns på bokföringsraden. "Fakt.Belopp" avser det totala fakturabeloppet (gäller alla fält som börjar med "Fakt").

Ett tillfällig filtrering kan göras m h a knapparna som finns till höger av respektive fältnamn. Vill man ha en filtrering som sparas med pivottabellen trycker man på "Filter..." knappen längst ner till höger. Det får en filtreringsdialog att öppnas.Här kan man för alla fält lägga till villkor som ska uppfyllas.

 

Vill man veta vilka poster som ligger till grund för summan i en cell kan man dubbelklicka på den. Det gör att en list öppnas längst ner som visar alla poster som ligger bakom den cellen. Vill man ha fram alla poster är det bara att dubbelklicka på "Totalsumma". Sedan kan tabellen exporteras till Excel och arbetet kan fortsätta är.

 

För att skriva ut pivottabellen spara man den till Excel och skriver ut den därifrån.