Show/Hide Toolbars

SWINX ScanLev Användarhandbok

Navigering: Grunder

Arbetsbilden

Skrolla Förra Toppen Nästa Mer

 

Här visas strukturen och grunderna för de olika arbetsbilderna i programmet. Titta gärna igenom denna del för att bekanta er med SWINX ScanLev. De flesta arbetsbilderna i SWINX ScanLev är mappar innehållande listor med poster och till dessa är en hel del funktioner kopplat. Funktionerna skiljer sig lite åt beroende vilken arbetsbild man befinner sig i och vissa funktioner når man först när valt att gå in på en specifik post. Det finns utförligare beskrivning av funktionerna och hur man arbetar i programmet i de olika hjälpavsnitten som finns i menyn här till vänster, de är samlade under:

 

Inställningar

Arbetsgång

Specialfunktioner

 

Nedan ser man arbetsbilden i mappen Alla fakturor och en del exempel på funktioner.

 

Arbetsbild

 

 

1. Meny

Härifrån når man programmets olika funktioner genom mappar, undermappar och listor. Användarens behörighet styr vad som visas och är tillgängligt. Menyn visas antingen som ett menyträd med undermappar eller en lista med ikoner, det är bara utseendet som är skillnaden. Man byter lätt mellan menyerna genom att klicka på dubbelpilarna ovanför menyn.

 

I båda bildexemplen nedan befinner man sig i mappen Mina fakturor och undermappen Attestera, vilket syns tydligt. Skillnaden är att i den vänstra bilden är undermappen också markerad.

 

Menyträd         Menyikoner

               

 

2. Lista

I de flesta mappar får man fram en lista med kolumner över poster. Man kan ändra kolumnernas ordning genom att ta tag i rubriken och dra den till önskad plats. Bredden på kolumnen ändrar man genom att klicka och dra i gränslinjen mellan kolumnrubrikerna. Den senast gjorda inställningen sparas då man lämnar listan. Posterna går att sortera i fallande eller stigande ordning genom att klicka på den svarta pilen, till höger om kolumnens rubrik. Klicka i valfritt rubrikfält för att visa pilen. Vill man begränsa kolumnens lista genom en filtrering och i vissa fall en grupperingsmöjlighet, så kan man klicka på tratten i rubrikfältet. Tratten visas när man placerar muspekaren i kolumnens rubrikfält. Testa gärna de olika inställningarna och ändra ordningen på kolumnerna och se vad som passar er bäst!

 

Kolumnmarkering

 

 

3. Sökfält

Funktionen är kopplad till den markerade kolumnen i listan. För att söka i en lista skriver man in önskat sökbegrepp i rutan Sök. I nedan exempel visas funktionen i kolumnen Fakturanummer. För varje siffra man matar in så söker programmet i listan. När programmet hittar en post som stämmer med de inmatade siffrorna så markeras raden genom att bli mörkare i färgen samt att en svart pil visas allra längst till vänster. Vill man se på fakturan dubbelklickar man var som helst på den markerade raden. Inne på fakturan kan man klicka på Lista för att enkelt gå tillbaka till listläget. Raden för posten man just tittat närmare på, har kvar den svarta markeringen så man lätt ser var i listan man var sist.

 

I nedan exempel har man valt att söka efter Dok Nr 42197 i mappen Alla fakturor. När man bara matat in siffrorna 421 så har programmet hittat flera Dok Nr som börjar på 421. Den första (i ordningen uppifrån) är 42199 och den raden markeras med en svart pil. Markeringen förflyttar sig vart efter man fortsätter mata in siffror, till slut så blir raden med Dok Nr 42197 markerad.

 

Sökinmatning1         Sökinmatning2  

       

 

4. Bläddra

Klicka på pilarna och förflytta er mellan posterna i listan, ett steg nedåt/uppåt eller till nedersta/översta posten. Det går även bra att använda sig av tangentbordet, t ex Home, End, Page UP, Page Down och pil-tangenterna. Tänk på vilken kolumn som är markerad när ni bläddrar.

 

 

5. Urval

Efter att ha arbetat i programmet en längre tid kan listorna bli långa och då kan man använda sig av urval för att lättare hitta önskad information. Klicka på Urval högst upp och välj vad som ska finnas med i listan vid sökning. Urvalsalternativen beror på vilken lista man är inne i och "följer inte med" när man förflyttar sig mellan mapparna. För att förbättra prestandan vid urval kan man begränsa antalet fakturor till t.ex Visa sista 100 (se exempel nedan). Då begränsas urvalet till de 100 senast registrerade fakturorna. Ta bort markeringen i rutan Visa alla för att aktivera valet Visa sista. För att spara en inställning, klicka på diskett-ikonen. Bilderna nedan visar två olika urval från listorna med Alla fakturor och Leverantörer.

 

Urval fakturor               Urval leverantörer