Här visas strukturen och grunderna för de olika arbetsbilderna i programmet. De flesta arbetsbilderna i SWINX ScanLev är en mapp innehållande en lista med poster/rader. I varje lista finns en del funktioner tillgängliga.
Funktionerna skiljer sig lite åt beroende vilken arbetsbild man befinner sig i och vissa funktioner når man först när valt att gå in på en specifik post.
Det finns utförligare beskrivning av funktionerna och hur man arbetar i programmet i de olika hjälpavsnitten. Dessa är samlade under:
•Grunder
•Arbetsgång
•Specialfunktioner
Nedan ser man en översikt över arbetsbilden i mappen Alla fakturor. Arbetsbilden är återkommande i de olika mapparna, vilka man når från menyn.
Klicka på nedan rubriker för mer information. Stäng informationen genom att klicka på rubriken igen.
1. Meny
Härifrån når man programmets olika funktioner genom mappar, undermappar och listor. Användarens behörighet styr vad som visas i menyn, det som är tillgängligt för den inloggade användaren.
Menyn visas antingen som ett menyträd eller en lista med ikoner, varje användare väljer själv vilken vy som ska visas.
I båda bildexemplen nedan befinner man sig i mappen Mina fakturor, man växlar lätt mellan vyerna genom att klicka på dubbelpilarna ovanför menyn.
Menyträd: mappen är markerad och man ser antalet fakturor (inom parentes) som ligger för bearbetning i den och de andra mapparna. Genom att klicka på +-tecknen till vänster så visas även undermapparna.
Lista med ikoner: en röd markering visas stället för antal fakturor och man klickar på en ikon för att öppna en ny mindre lista med ikoner, motsvarande undermapparna i menyträdet.
|
2. Sökfält
För varje tecken man matar in så söker programmet i den markerade listan. När programmet hittar en post som stämmer med de inmatade tecknen så markeras raden.
Funktionen är bara kopplad till den kolumn som är markerad. Markeringen är en svart pil (som visar om kolumnen är i fallande eller stigande ordning) och man markerar önskad kolumn genom att bara klicka i rubrikfältet.
|
3. Bläddra
Klicka på pilarna och förflytta er mellan posterna i listan, ett steg nedåt/uppåt eller till nedersta/översta posten. Det går även bra att använda sig av tangentbordet, t ex Ctrl och Home, End, Page UP, Page Down samt pil-tangenterna. Tänk på vilken kolumn som är markerad när ni bläddrar.
|
4. Skriv (utskrift)
Välj att skriva ut Till skrivare eller som en PDF. Markeras flera poster (fakturor) så blir alla fakturor sparade i en och samma Pdf.
|
5. Filtrera
Programmet är inställt på förvalet att visa fakturor för de senaste 12 månaderna. Ändra till önskat urval och klicka sedan på Filtrera för att listan ska uppdateras med nytt urval. Det går att spara urvalet som avser en viss period eller ett visst antal genom att klicka på diskett-ikonen. Stäng rutan genom att klicka på Filtrera igen. Filtrering finns även i listan med Leverantörer men då med andra urval.
|
6. Snabbfilter
I kolumnerna där fälten är märkta med ABC kan man söka på en kombination av tecken som finns med i början, mitt i eller i slutet av en kolumns poster. De kolumner som är märkta med = måste exakt värde anges. Det går även att söka kombinationer över flera kolumner samtidigt. Jämför med Sökfältet där programmet bara söker på de specifika inmatade tecknen från vänster till höger, i den markerade kolumnen.
|
7. Lista
De flesta mappar består av en lista. Listan visar alla poster med hänsyn till ev. urval som man gjort för den specifika listan. Man väljer själv ordning på kolumnerna (vänster till höger) genom att ta tag i kolumnrubriken, dra och släppa. En svart pil i rubrikfältet visar vilken kolumn som är markerad samt om posterna är i fallande eller stigande ordning. Det går även att justera bredden på kolumnerna genom att dra lite i listen mellan kolumnerna.
När man placerar muspekaren över ett rubrikfält så visas en tratt, klicka på den för att göra ett urval. Välj mellan Alla, Anpassade eller genom att markera de alernativ som ska visas.
I listläget kan man markera en eller flera poster, klicka på Skriv och Spara som en Pdf. Är flera poster markerade kommer de med i samma Pdf. Vill man istället skriva ut så markerar man önskad post eller flera poster och väljer Till skrivare. Det går även att högerklicka i listan och Spara som Excel. Genom att göra urval och markera valda poster så kan man själv välja vad man vill ha med från listan.
|