Innan man börjar arbeta i SWINX ScanLev måste man göra ett fåtal grundinställningar.
Det bästa är om man är inloggad som en användare med Admin-behörighet och har tillgång till inloggningen som SYSDBA. Alternativt, att man loggar in som SYSDBA, men då kommer man endast till inställningarna och inte vidare in till programmet.
De inställningar som är tillgängliga beror alltså på den inloggade användarens behörigheter. Användare som har behörigheten Admin i SWINX ScanLev kommer till Inställningar och startfliken är alltid Egenskaper.
Vissa av inställningarna kräver även inloggning som SYSDBA. Har man tilläggsmodulen "Fler företag" i sin licens så är det unika inställningar som gäller för just det företaget man är inloggad i.
Användare som inte har behörigheten Admin, får också upp Inställningar, men då med färre inställningsval
Klicka på nedan rubriker för mer information. Stäng informationen genom att klicka på rubriken igen.
Alla inställningar finns beskrivet under Inställningar i menyn här till vänster. Mer information om alla funktioner och deras användning finns i de olika hjälpavsnitten.
Företag
Endast tillgängligt om man har tilläggsmodulen "Fler företag" i sin licens. Här kan man styra vilka användare som har behörighet i de olika företagen. Det är här som man hanterar sina olika företag genom att klicka på knapparna Nytt, Ändra, Radera och Uppdatera.
|
Egenskaper
Här finns företagets standardinställningar för de förval man kan göra för att underlätta bearbetningen av fakturorna. För vissa av inställningarna så krävs en omstart av programmet för att ändringen man gjort ska gå igenom.
|
Användare
Här sker upplägg samt underhåll av användare och behörigheter. Har man tilläggsmodulen "Fler företag" i licensen så visas användarna i just det specifika företaget man är inloggad i.
|
Epost
Tilläggsmodul. Programmet gör det möjligt att godkänna och attestera fakturor samt skicka påminnelser om oattesterade fakturor via e-post.
En nyhet fr o m version 2020 av SWINX ScanLev finns
|
Visma (Admin, Compact eller Mamut)
Inställningarna ser lite olika ut beroende på vilket system man är kopplad emot. Här ser man även sökvägarna till Gemensamma filer och Integration (dessa hämtas från Windows registry) samt sökvägen till företaget.
|
Mallar
Här skapas och redigeras de konteringsmallar som kan användas vid kontering av fakturorna.
|
Tolkning/EDI
Tilläggsmodul. Det finns generella inställningar för hur man hanterar tolkade fakturor och beroende på vilken tolkningslösning man valt, så anges även tolknings-ID eller sökväg för att kunna importera de tolkade fakturorna.
|
Säkerhetskopiering
Här skapar eller återställer man en säkerhetskopia.
|
Registrering
Här lägger man in och kontrollerar företagets licensnyckel för programmet. Nyckeln avgör vem som är licenstagare och vad som finns registrerat på licensen.
Behöver man t ex uppgradera licensen för fler aktiva användare, så kontakta oss på SWINX AB
|