Please enable JavaScript to view this site.

SWINX ScanLev Användarhandbok

Navigering: Licensinformation > Licenser

Allmänna villkor och programlicens SWINX ScanLev

Rulla Föregående Topp Nästa Mer

 

 

 

Avtal avseende användning av programvara från SWINX AB

Vid varje tidpunkt krävs att det finns ett aktivt licens-, underhålls- och supportavtal mellan leverantören och kunden. Leverantören kommer att faktura underhålls- och supportavtal under den gemensamma benämningen ”Abonnemang”.

Avtalstid

Avtalet gäller tolv (12) månader från leveransdagen av programvaran.

 

Uppsägning

Uppsägning skall ske senast tre (3) månader före avtalet utgång.

 

Förlängning

Om uppsägning enligt ovan ej sker förlängs avtalet automatiskt, för en tid om tolv (12) månader. Vid tilläggsköp av programvara under löpande servicetid påbörjas automatiskt ny abonnemangsperiod om tolv (12) månader från dagen för tilläggsköpet.

 

Licensavtal

Licensvillkoren regleras enligt allmänna villkor ”EDEL20151” med följande tillägg och undantag. Punkterna i detta avtal hänvisar till ”EDEL2015i”.

2. Upplåtelse av licens
Erläggs inte licensavgiften har leverantören rätt att avsluta tjänsten så att den inte längre går att använda genom avstängning i leverantörens licenssystem.

3 Licensens omfattning
Produkten ska installeras i Windowsversion där Microsoft erbjuder underhåll.  

6 Pris och betalningsvillkor
6.3 Faktura ska betalas enligt betalningsvillkor på aktuell faktura.

Underhållsavtal

Underhållet av licensobjektet regleras av allmänna villkor enligt ”UNDERHÅLL2015” med följande tillägg och undantag. Punkterna nedan hänvisar till ”UNDERHÅLL2015”

2. Underhållets omfattning och utförande
2.2 Leverantörens ”kontaktperson” utgörs av leverantörens supportavdelning som lättast nås via support@swinx.se.
2.5 Leverantören har vid varje tillfälle rätt att använda open-source programvara.

6. Undantag
Underhållsavtalet omfattar inte rättning av felaktigheter i databaser.

9. Ersättning och betalning
9.5 Ersättning för underhållsavtalet faktureras av leverantören årsvis i förskott. Betalning ska göras enligt betalningsvillkor på faktura.
9.6 Om kunden är i dröjsmål med betalning av underhållsavtalet har leverantören rätt att stänga av all funktionalitet i sitt licenssystem.

Supportavtal

Supporten av licensobjektet regleras av allmänna villkor enligt ”SUPPORT2015” med följande tillägg och undantag. Punkterna nedan hänvisar till ”SUPPOERT2015”

1. Definitioner
1.6 Servicetiden är SWINX ordinarie öppettider.

2. Supportens omfattning och utförande
2.2 Leverantörens ”kontaktperson” utgörs av leverantörens supportavdelning som lättast nås via support@swinx.se.

6. Undantag
Supportavtalet omfattar inte rättning av felaktigheter i databaser.

9. Ersättning och betalning
9.5 Ersättning för supportavtalet faktureras av leverantören årsvis i förskott. Betalning ska göras enligt betalningsvillkor på faktura.
9.6 Om kunden är i dröjsmål med betalning av underhållsavtalet har leverantören rätt att stänga av all funktionalitet i sitt licenssystem.

Bilagor: Allmänna villkor EDEL2015I, UNDERHÅLL2015 samt SUPPORT2015, samtliga framtagna av Swedish Software

 

ALLMÄNNA VILLKOR  EDEL2015I SWEDISH SOFTWARE

Allmänna Villkor EDEL2015I Swedish Software. Licensavtal, att ingås elektroniskt eller online, avseende elektronisk överföring av programvara framtaget av Föreningen Swedish Software.

 

 

1.Definitioner

1.1 ”Användare” avser en fysisk person hos Licenstagaren som har åtkomst till Licensobjektet.

1.2 ”Beställningsformuläret” avser det elektroniska formulär vari Licenstagaren bl.a. ska ange det antal licenser som söks.

1.3        ”Leveransdagen” avser den dag leverans enligt punkt 5.1 äger rum.

1.4 ”Licensavtalet” avser detta avtal för licens till programvara, Licensgivarens Beställningsformulär, Produktspecifikation, prislista och särskilda betalningsvillkor samt härtill hörande bilagor.

1.5 ”Licensgivaren” avser upplåtaren av licens enligt detta Licensavtal och som anges i Beställningsformuläret.

1.6 ”Licensobjektet” avser den i Produktspecifikationen beskrivna programvaran i maskinläsbar form samt därtill hörande specifikationer, dokumentation och eventuella tillbehör. ”Licenstagaren” avser den juridiska person som genom installation av Licensobjektet och erläggande av betalning erhåller en eller flera licenser enligt detta Licensavtal och som anges i Beställningsformuläret.

1.7 ”Produktspecifikationen” avser den elektroniska dokumentation, som medföljer Licensobjektet, vari

Licensobjektets innehåll och funktionalitet beskrivs.

2.Upplåtelse av licens

2.1 Under förutsättning att Licenstagaren har erlagt licensavgift enligt punkt 6 nedan erhåller Licenstagaren en icke exklusiv, icke överlåtbar, tidsbegränsad rätt att använda Licensobjektet i enlighet med villkoren i detta Licensavtal.

3.Licensens omfattning

3.1 Licensobjektet är endast avsett för Licenstagarens eget interna bruk. För samtliga av Licenstagarens rättigheter under detta Licensavtal gäller att sådan rätt endast kan göras gällande om Licensobjektet endast använts:  

i) av Användare för vilka licensen gäller och för vilka licensavgift erlagts i enlighet med punkten 6;  ii) i den driftsmiljö som anges i Produktspecifikationen; och,

iii)        i        enlighet        med        övriga        villkor        som        anges        i

Produktspecifikationen samt i detta Licensavtal.

3.2 Licenstagaren har inte rätt att själv, eller tillåta en tredje part att, använda, kopiera eller på annat sätt överföra Licensobjektet, eller del därav. Licenstagaren har inte heller i

något fall rätt att själv, eller tillåta tredje part att, förändra, utveckla eller göra tillägg till Licensobjektet.

3.3 Licenstagaren har rätt att framställa enstaka exemplar av Licensobjektet uteslutande för säkerhets- och arkivändamål.

3.4 Licenstagaren har inte rätt att utföra dekompilering eller dissassemblering av Licensobjektet eller med andra metoder återskapa Licensobjektets källkod utöver vad som framgår av vid var tid gällande tvingande lag.

3.5 Märkning eller uppgift på Licensobjektet om förekommande patent, upphovsrätt, varumärke eller annan immateriell rättighet får inte förändras eller avlägsnas av Licenstagaren.

3.6 Licenstagaren får inte upplåta licens, uthyra, utlåna eller på annat sätt låta annan än Licenstagaren, direkt eller indirekt, mot eller utan vederlag, disponera eller i övrigt förfoga över Licensobjektet.

3.7 Överlåtelse av Licenstagarens rättigheter eller skyldigheter enligt detta Licensavtal till en tredje part får endast ske efter Licensgivarens föregående skriftliga samtycke.

3.8 Licensgivaren har rätt, men har ingen skyldighet, att tillhandahålla uppdateringar eller uppgraderingar av Licensobjektet, såvitt inte annat särskilt anges i Licensavtalet.

3.9 Om inte annat anges i Licensavtalet ska Licensgivaren ha rätt att inkludera open source-programvara i Licensobjektet, för vilka tillämpliga open source-villkor ska gälla istället för vad som anges i detta avtal.  

4.Äganderätt

4.1 Licensgivaren, eller Licensgivarens licensgivare, innehar samtliga rättigheter, inklusive immateriella rättigheter, till Licensobjektet, innefattande, men inte begränsat till, patent, upphovsrätt, mönsterskydd och varumärken, och inget i detta Licensavtal ska tolkas som att ovan nämnda rättigheter, eller del därav, överförs till Licenstagaren. Licenstagaren erhåller genom Licensavtalet endast den begränsade licensrätt till Licensobjektet som särskilt framgår av detta Licensavtal.

5.Leverans

5.1 Licensobjektet levereras via elektronisk överföring. Leverans via elektronisk överföring till Licenstagaren ska anses äga rum när Licensobjektet görs tillgängligt för överföring till Licenstagaren av Licensgivaren.

 

5.2 Licensgivaren ansvarar inte för installation av Licensobjektet. Vid eventuell assistans från Licensgivaren vid installationen av Licensobjektet är denne berättigad till ersättning i enlighet med Licensgivarens vid tiden för installationen gällande prislista för dylika tjänster.

5.3 Licenstagaren ansvarar för samtlig utrustning, kommunikation och övriga åtgärder som hos Licenstagaren krävs för att kunna använda Licensobjektet.  

 

6.Pris och betalningsvillkor

6.1 Licenstagaren ska, för de rättigheter och eventuella tjänster som erhålls enligt detta Licensavtal, erlägga avgifter i enlighet med Licensgivarens vid var tid gällande prislista. En licensavgift ska erläggas för varje licens som angivits och beställts enligt Beställningsformuläret.

6.2 Om det under avtalstiden genomförs lagändringar, myndighetsbeslut, beslut om ändring eller införande av skatter eller offentliga avgifter, eller om offentlig rättstillämpning i övrigt påverkar leverans under Licensavtalet, eller om Licensgivarens licensgivare höjer sina avgifter, har

Licensgivaren rätt att höja avgiften för Licensobjektet syfte att täcka Licensgivarens ökade kostnader. Om inte annat särskilt anges i Licensgivarens prislista, anges avgifter exklusive mervärdesskatt, skatter och andra avgifter, vilka ska erläggas av Licenstagaren utöver licensavgiften och eventuella övriga avgifter.

6.3 Om inte annat anges i Licensavtalet ska faktura betalas senast trettio (30) dagar efter på fakturan angivet fakturadatum. För den händelse Licenstagaren är i dröjsmål med betalningen av licensavgiften är Licensgivaren berättigad till dröjsmålsränta enligt lag. Som framgår ovan är Licenstagarens nyttjanderätt villkorad av att Licenstagaren erlägger licensavgift.  

6.4 Om Licenstagarens dröjsmål med betalningen varar i mer än trettio (30) dagar efter betalningspåminnelse från Licensgivaren har Licensgivaren rätt att genom skriftligt meddelande häva Licensavtalet i dess helhet samt kräva ersättning för skada som Licenstagarens dröjsmål har åsamkat Licensgivaren.

6.5 Om Licensgivaren förorsakats merarbete eller merkostnad på grund av omständighet som Licenstagaren ansvarar för, har Licensgivaren rätt till ersättning för sådana kostnader enligt Licensgivarens vid var tid gällande prislista.

 

7.Garanti

7.1 Det åligger Licenstagaren att, vid installation av Licensobjektet, kontrollera dess funktion och kvalitet. Om Licenstagaren anser att Licensobjektet avviker från vad som följer av Produktspecifikationen ska Licenstagaren meddela Licensgivaren härom och ange hur denna avvikelse yttrar sig.  

7.2 Licenstagaren ska reklamera avvikelsen i Licensobjektet till Licensgivaren, inom garantitiden och enligt ovan, samt senast trettio (30) dagar från det att Licenstagaren upptäckt eller bort upptäcka avvikelsen. I samband med sådan reklamation ska Licenstagaren på egen bekostnad översända erforderligt material till Licensgivaren, eller till av Licensgivaren särskilt angiven tredje part, så att avvikelsen i

Licensobjektet kan återskapas och undersökas av Licensgivaren. Licensgivarens ansvar enligt denna punkt 7 gäller under en period om tolv (12) månader från Leveransdagen.  

7.3        Garantin omfattar inte avvikelse i Licensobjektet  

i) om Licenstagaren inte använd Licensobjektet i enlighet med Licensgivarens vid var tid lämnade instruktioner eller dokumentation för Licensobjektet; ii) om Licensobjektet använts på eller tillsammans med annan hårdvara, programvara, data, dokumentation eller annan utrustning som inte har levererats eller föreskrivits av Licensgivaren;

iii) om det förekommit ändringar eller ingrepp i Licensobjektet av annan än Licensgivaren; iv) som endast i oväsentlig mån påverkar Licenstagarens nyttjande av Licensobjektet; eller

v) om Licenstagaren använder annan version än den senaste aktuella, uppdaterade och uppgraderade versionen som gjorts tillgänglig av Licensgivaren;

7.4 Under förutsättning att Licensgivaren är skyldig att avhjälpa avvikelsen enligt denna punkt 7 åtar sig Licensgivaren att, så snart som omständigheterna kräver med hänsyn till avvikelsens art och omständigheterna i övrigt, avhjälpa avvikelsen i Licensobjektet. Licensgivaren har rätt att, efter eget val, byta ut Licenstagarens exemplar av Licensobjektet mot ett nytt sådant. För sådant nytt exemplar av

Licensobjektet gäller samma villkor som för det utbytta exemplaret av Licensobjektet. Licensgivaren svarar för eventuella returkostnader av Licensobjektet men inte för installation. 7.5 Om avvikelsen i Licensobjektet inte avhjälpts av Licensgivaren inom skälig tid har Licenstagaren rätt att, senast tre (3) månader efter utgången av garantitiden förstöra Licensobjektet. Under förutsättning att ovan nämnda omständigheter föreligger åtar sig Licensgivaren att, med avdrag för den skäliga nytta Licenstagaren haft av Licensobjektet, återbetala licensavgiften samt eventuella övriga avgifter som erlagts under Licensavtalet till Licenstagaren utan ränta.

7.6 Denna punkt 7 utgör Licensgivarens enda ansvar gentemot Licenstagaren för fel i Licensobjektet.

 

8.Intrång i immateriella rättigheter

8.1 Licensgivaren åtar sig att hålla Licenstagaren skadeslös för sådana belopp som Licenstagaren tvingas utge med anledning av laga kraftvunnen dom eller på grund av  Licensgivaren skriftligen godkänd förlikning avseende krav från tredje part som grundas på att Licenstagarens användning av Licensobjektet, eller del därav, i Sverige och i eventuella andra i Produktspecifikationen angivna länder, gör intrång i sådan tredje parts immateriella rättigheter.

8.2 Licensgivarens skyldighet enligt denna punkt 8 gäller inte vid omständigheter som anges i punkt 7.3 ovan och gäller endast under förutsättning att:  

i)Licenstagaren utan dröjsmål skriftligen underrättar Licensgivaren om de intrångskrav som har riktats mot Licenstagaren;  

ii)Licensgivaren ges rätt att besluta hur processen ska bedrivas och ensam ges rätt att besluta i alla förlikningsförhandlingar; och  

iii)Licenstagaren agerar i enlighet med Licensgivarens instruktioner och, på egen bekostnad, ger Licensgivaren den skäliga assistans som Licensgivaren begär.

8.3 Om intrång i tredje parts immateriella rättigheter slutligen visar sig föreligga ska Licensgivaren efter eget val, utöver att utge ersättning enligt punkt 8:

i) tillförsäkra Licenstagaren en fortsatt rätt att använda Licensobjektet;  ii) ändra Licensobjektet så att intrång inte längre föreligger;  iii) ersätta Licensobjektet med annan programvara med motsvarande funktion vilken inte begår intrång; eller  iv) återta Licensobjektet och, med avdrag för den skäliga nytta Licenstagaren haft av Licensobjektet, återbetala licensavgiften samt eventuella övriga avgifter som erlagts under Licensavtalet utan ränta.  

8.4 Denna punkt 8 utgör Licensgivarens enda ansvar gentemot Licenstagaren med anledning av intrång i tredje parts immateriella rättigheter.

 

9.Ansvar

9.1 Licensgivaren ansvarar inte under några omständigheter för Licenstagarens uteblivna vinst, intäkt, besparing eller goodwill, förlust av information, Licenstagarens ersättningsskyldighet gentemot tredje man eller annan indirekt skada eller följdskada av vad slag det må vara.

9.2 Licensgivarens sammanlagda och totala ansvar under Licensavtalet avseende en eller flera händelser (oavsett om dessa har samband med varandra eller inte) ska inte i något fall överstiga ett belopp motsvarande det lägre av:  

i) tjugofem (25) % av den sammanlagda licensavgift som ska erläggas av Licenstagaren under Licensavtalets avtalstid; och  ii) fem (5) gånger det prisbasbelopp som, vid var tid, gäller enligt Socialförsäkringsbalken (2010:110).

9.3 Licenstagaren ska, för att inte förlora sin rätt, framställa anspråk mot Licensgivaren senast tre (3) månader efter det att Licenstagaren märkt eller bort märka grunden för kravet, dock senast sex (6) månader från det att skadan uppstod.

 

10.Sekretess

10.1 Vardera parten förbinder sig att inte till tredje man utan motpartens skriftliga medgivande utlämna sådana uppgifter om motpartens verksamhet som kan vara att betrakta som affärs- eller yrkeshemlighet eller som enligt lag omfattas av sekretesskyldighet (”Konfidentiell Information”). Information som parten angivit vara konfidentiell, samt Licensgivarens prisinformation, ska till förtydligande alltid anses utgöra Konfidentiell Information.  

10.2 Licenstagaren är medveten om att Licensobjektet innehåller företagshemligheter och annan Konfidentiell Information vilka tillhör Licensgivaren. Licenstagaren åtar sig dels att inte göra Licensobjektet tillgängligt för tredje man utan Licensgivarens föregående skriftliga samtycke, dels att vidtaga skäliga åtgärder för att förhindra att tredje man får del av de företagshemligheter och annan konfidentiell information som Licensobjektet innehåller.

10.3 Parts åtagande om sekretess enligt denna punkt 10 gäller inte sådan Konfidentiell Information som:  

i) vid mottagandet redan var känd för mottagande part;  ii) är eller blivit allmänt tillgänglig eller känd utan att mottagande part har brutit mot detta sekretessåtagande;  iii) mottagande part på behörigt sätt erhållit från en tredje part som inte är bunden av sekretessåtagande i förhållande till motparten; eller  

iv) det åligger mottagande part att göra allmänt tillgängligt genom domstolsutslag, myndighetsbeslut eller i övrigt enligt föreskrift i lag.

10.4 Part ansvarar för sina respektive anställdas och konsulters iakttagande av häri angivna bestämmelser och ska genom sekretessförbindelse med dessa eller andra lämpliga åtgärder tillse att Licensavtalets sekretess iakttas.

10.5 Parts sekretesskyldighet enligt Licensavtalet gäller under avtalstiden samt även för en period om fem (5) år efter det att Licensavtalet har upphört att gälla.

 

11.Revision

11.1 För den händelse Licensavtalet avser mer än en (1) användarlicens är Licenstagaren skyldig att föra ett register över de Användare som, vid var tid, har åtkomst till Licensobjektet. Licenstagaren ska på begäran omgående förse Licensgivaren med en uppdaterad kopia av användarregistret.  

11.2 Licensgivaren har rätt att begära kopia av användarregistret två (2) gånger per år. Licensgivaren har rätt att själv eller med hjälp av en oberoende tredje part att, inom fjorton (14) dagar efter meddelande till Licenstagaren, under Licenstagarens normala arbetstider kontrollera att

Licensobjektet används i enlighet med de villkor och begränsningar som fastställs i detta Licensavtal. Licenstagaren är därutöver skyldig att på Licensgivarens begäran genomföra kontroller och analysera Licenstagarens IT-miljö vad avser användning av Licensobjektet enligt Licenstagarens instruktioner och att lämna ut resultatet av sådan kontroll och analys till Licensgivaren eller till av Licensgivaren utsedd tredje part.  11.3 Licenstagaren ska samarbeta med Licensgivaren vid sådan kontroll och granskning och ska bereda Licensgivaren tillträde till Licenstagarens lokaler och IT-miljö. Licensgivarens granskning ska utföras på ett sådant sätt att den i minsta möjliga mån påverkar Licenstagarens verksamhet.  Om revisionen utvisar att Licenstagaren inte är fullt licensierad för sin användning ska Licenstagaren omgående förvärva licenser som motsvarar bristen samt erlägga eventuell support- och underhållsavgift för den period för vilken Licensobjektet använts utan licens med belopp som motsvarar den avgift som Licenstagaren skulle ha erlagt under denna period. Licensgivaren har också rätt till ersättning för eventuell tillkommande skada hos Licensgivaren.  

 

12.Licensens giltighetstid

12.1 Licensavtalet träder i kraft när Licensavtalet har accepterats av Licenstagaren och Licensobjektet levererats enligt punkt 5.1 ovan och gäller därefter under den avtalstid som anges i Beställningsformuläret.

 

13.Förtida uppsägning

13.1 Utöver vad som särskilt anges i Beställningsformuläret har vardera parten rätt att, genom skriftligt meddelande till motparten, säga upp Licensavtalet till upphörande med omedelbar verkan eller till det datum som uppsägande part anger om:  

i)den andra parten i väsentligt avseende åsidosätter sina skyldigheter enligt Licensavtalet och inte vidtager full rättelse inom trettio (30) dagar efter skriftlig anmodan därom;  

ii)den andra parten i väsentligt avseende åsidosätter sina skyldigheter på ett sätt som inte går att rätta;  iii) den andra parten försätts i konkurs, träder i likvidation, ställer in sina betalningar eller på annat sätt skäligen kan antas ha kommit på obestånd; eller iv) om den andra parten blir föremål för företagsrekon- struktion, dock med sådan tvingande inskränkning som följer av lag.

13.2 Licenstagaren är vid uppsägning av Licensavtalet enligt punkten 13.1 ovan, inte berättigad att återfå någon överskjutande del av i förskott erlagd licensavgift eller eventuell övrig avgift avseende tid efter Licensavtalets upphörande.

 

14.Radering av licensobjektet

14.1 Vid Licensavtalets upphörande åligger det Licenstagaren att omgående upphöra med användningen av Licensobjektet och i enlighet med Licensgivarens instruktioner permanent radera och utplåna Licensobjektet. Licenstagaren ska samtidigt skriftligen intyga till Licensgivaren att Licensobjektet har raderats samt att Licenstagaren varken direkt eller indirekt, helt eller delvis, innehar eller disponerar över Licensobjektet eller kopia därav.

 

15.Meddelanden

15.1 Uppsägning, påkallande av garanti, eller andra meddelanden ska ske genom bud, rekommenderat brev eller elektroniskt meddelande till parternas enligt i Beställningsformuläret angivna eller senare genom skriftlig meddelande till motparten ändrade adresser.

15.2 Meddelandet ska anses ha kommit mottagaren tillhanda:  

i) om avlämnat med bud: vid avlämnandet;  ii) om avsänt med rekommenderat brev: två (2) dagar efter avlämnandet för postbefordran;  iii) om avsänt som elektroniskt meddelande: vid mottagandet då det elektroniska meddelandet kommit till mottagarens elektroniska adress.

 

16.Övrigt

16.1 I händelse av motstridiga villkor mellan Licensavtalet och Beställningsformuläret, Produktspecifikationen och/eller Licensgivarens prislista och särskilda betalningsvillkor ska de senare äga företräde framför Licensavtalet.  

16.2 Licensavtalet utgör parternas fullständiga reglering av alla frågor som Licensavtalet berör. Alla skriftliga eller muntliga åtaganden och utfästelser som föregått Licensavtalet ersätts av innehållet i detta Licensavtal.

16.3 Ändringar av och tillägg till Licensavtalet ska för att vara bindande vara skriftligen avfattade och undertecknade av båda parterna.  

16.4 Licensavtalet får inte överlåtas till en tredje part utan den andra partens föregå-ende skriftliga samtycke. Med undantag av vad som framgår ovan har Licens-givaren dock rätt att överlåta Licensavtalet till en tredje part om det sker i sam-band med överlåtelse av Licensgivarens verksamhet eller del därav.

17.Tvist

17.1 Tvist rörande tolkning och eller tillämpning av Licensavtalet ska avgöras enligt svensk lag med undantag för internationella privaträttsliga regler.

17.2 Tvist ska avgöras av allmän domstol där Licensgivaren har sitt säte.

17.3 Uppstår meningsskiljaktighet mellan parterna angående fråga rörande Licensobjektet kan part hänskjuta frågan till avgörande av föreningen Swedish Software särskilt utsedd nämnd för medling. Om fråga har hänskjutits till nämnden av någon av parterna, är parterna förhindrade att under en tid av två (2) månader från hänskjutandet pröva fråga i annan ordning. Kostnaderna för medling ska delas lika mellan parterna.

17.4 Leverantören ska utan hinder av punkt 17.3 ovan efter eget val ha rätt att vända sig till allmän domstol eller kronofogdemyndighet för utfående av förfallen fordran avseende ersättning mot vilken den andra parten inte framställt skriftlig anmärkning inom sju (7) dagar från förfallodagen för aktuell fordran.

 

ALLMÄNNA VILLKOR UNDERHÅLL2015 SWEDISH SOFTWARE

Allmänna Villkor Underhåll2015 förutsätter att det finns ett gällande licensavtal mellan Kunden och Kundens Licensgivare för Underhållsobjektet samt att Kunden har den senaste eller näst senaste Versionen av Programprodukten installerad. Kunden ska teckna separat supportavtal för hantering av Fel, förebyggande åtgärder och i övrigt rörande hantering av resultatet av Underhåll.

 

1. Definitioner

1.1 ”Allmänna Villkor” avser dessa allmänna villkor för leverans av Underhåll.

1.2 ”Anpassning” avser den programvara och övriga system som omfattas av Underhållsavtalet, men inte utgör Leverantörens standardprogramvara.

1.3 ”Fel” avser avvikelse från den eller de funktioner som specificeras i den av licensgivaren till Underhållsobjektet tillämpade dokumentation för Underhållsobjektet.

1.4 ”Kunden” avser beställaren av Underhåll i enlighet med vad som framgår av Underhållsavtalet.

1.5 ”Leverantören” avser leverantören av Underhåll i enlighet med vad som framgår av Underhållsavtalet.

1.6 ”Programprodukten” avser standardprogramvara som Leverantören tillhandahåller Underhåll på i enlighet med

Underhållsavtalet eller annan licensgivare och vilken tillhandahålls av Leverantören till slutanvändare som en standardprogramvara.

1.7 ”Specifikation av Underhållsobjekt” avser den närmare specifikation av Underhåll och Underhållsobjekt och innehållet i Underhållet i enlighet med vad som framgår av Underhållsavtalet.

1.8 ”Tredjepartsprodukt” avser innehåll, programvara eller verktyg till vilka rättigheter tillkommer annan än Leverantören, även om Leverantören licensierar eller på annat sätt levererar sådan produkt till Kunden.

1.9 ”Underhåll” avser de tjänster som Leverantören ska tillhandahålla och som uttömmande specificeras i Underhållsavtalet.

1.10 ”Underhållsavtalet” avser det avtal om tillhandahållande av Underhåll som träffats mellan parterna till vilket dessa Allmänna Villkor utgör en bilaga.

1.11 ”Underhållsobjekt” avser den/de Programprodukter och/eller – om tillämpligt – Anpassning specificerade i Underhållsavtalet som Leverantören tillhandahåller Underhåll på i enlighet med Underhållsavtalet.

1.12 ”Uppdatering” avser ändrade eller uppdaterade funktioner i Programprodukt som av Leverantören eller licensgivaren anges som Uppdatering.

1.13 ”Version” avser ny funktionalitet av Programprodukt av större omfattning som av Leverantören eller licensgivaren anges vara en ny version samt ändrade eller uppdaterade funktioner av Anpassning.

 

2. Underhållets omfattning och utförande

2.1 Leverantören ska tillhandahålla Underhåll av Underhållsobjektet i enlighet med Underhållsavtalet och de närmare bestämmelser som anges i Specifikation Underhållsobjekt. Om inte annat särskilt anges i Underhållsavtalet avses med Underhåll att Leverantören ska avhjälpa funktionshindrande Fel i Underhållsobjektet samt tillhandahålla nya Uppdateringar till Programprodukten. Uppdatering av Anpassning eller följdändringar av Anpassning till följd av Uppdatering avseende Programprodukt ingår inte i Underhållet. Leveranser inom ramen för Underhållet tillhandahålls inte direkt till Kunden under detta Underhållsavtal utan via ett separat supportavtal, som reglerar assistans, Felanmälan och övrig Felhantering. Sådant supportavtal kan ingås direkt mellan Kunden och Leverantör eller mellan Kunden och av Leverantören anvisad tredje part.

2.2 Parterna ska i Underhållsavtalet utse varsin kontaktperson som har ansvar för det fortlöpande samarbetet under Underhållsavtalet. Parterna ska aktivt samarbeta och samråda vid Underhållets utförande.

2.3 Leverantören ska hantera anmälda Underhållsärenden med den skyndsamhet som omständigheterna kräver. Leverantören ansvarar för att initiera åtgärder för att avhjälpa Fel, eller att avhjälpa Fel inom viss tid, endast om det särskilt överenskommits som en servicenivå.

2.4 Leverantören får anlita underleverantör för genomförande av Underhåll. Anlitar Leverantören underleverantör(er) ansvarar Leverantören för underleverantörens arbete som för sitt eget.

2.5 Om det framgår av Underhållsavtalet, eller om Kunden har godkänt detta, får Leverantören inkludera open-source programvara i Underhållet, Tilläggstjänst, Uppdatering eller ny Version. Kunden ska inte utan skälig anledning motsätta sig att Underhållet, Tilläggstjänst, Uppdatering eller ny Version innehåller eller utförs med hjälp av open-source programvara. För undvikande av tvivel ska open-source programvara anses vara Tredjepartsprodukt under Underhållsavtalet.

2.6 Leverantören ska vid var tid inneha giltig F-skattesedel.

 

3. Kundens åtagande

3.1 Kunden ska aktivt verka för att Underhåll kan lämnas på avsett sätt och ska fortlöpande och utan dröjsmål tillhandahålla Leverantören eller av Leverantören anvisad mottagare data och underlag som Leverantören från tid till annan efterfrågar för att kunna utföra Underhåll och i övrigt följa Leverantörens vid var tid lämnade instruktioner samt granska och godkänna sådant underlag som Leverantören kan komma att tillhandahålla. Kunden ska vidare lämna tillgång till lokaler hos Kunden som behövs för Underhållets utförande.

3.2 Kundens medverkan och krav på anmälan av Fel regleras genom det supportavtal som gäller för Underhållsobjektet. I annat fall hanteras ärenden avseende Underhåll enligt Leverantörens instruktioner.

 

4. Tilläggstjänster

4.1 Efter särskilt skriftligt godkännande från Leverantören kan Leverantören tillhandahålla tjänster eller produkter i

anslutning till Underhållet utöver vad som omfattas av Underhållsavtalet, exempelvis nya Versioner eller förändringar av

Anpassning. Kunden ska till Leverantören betala ersättning och kostnader för sådana tilläggstjänster till löpande räkning enligt avtalade timpriser om inget annat överenskommits. Om inga timpriser avtalats, utgår ersättning enligt Leverantörens vid var tid gällande prislista. Underhållsavtalet ska gälla även för tilläggstjänster.

 

5. Tillgång till Kundens datorsystem

5.1 För de fall där parterna i Underhållsavtalet har träffat särskild överenskommelse om distanstillgång, s.k. remote access, ska Kunden, på egen bekostnad, via datakommunikation ge Leverantören, eller annan som Leverantören anvisar, åtkomst till Underhållsobjektet för att Leverantören ska kunna utföra sina åtaganden enligt Underhållsavtalet. Remote access ska möjliggöras enligt Leverantörens närmare instruktioner.

 

6. Undantag

6.1 Om inte annat särskilt anges i Underhållsavtalet omfattar inte Underhåll:

i) införande eller installation av Felrättningar och Uppdateringar, vilket istället regleras av supportavtalet för Underhållsobjektet;

ii) Fel orsakade genom Kundens användning av Underhållsobjektet tillsammans med annan utrustning, tillbehör, programvara eller i annan miljö eller på annat sätt som inte godkänts av Leverantören och sådan användning påverkar Underhållsobjektets funktion;

iii) Fel orsakade av Kundens ändringar eller ingrepp i Underhållsobjektet;

iv) Fel orsakade av utifrån kommande angrepp såsom virus och liknande förekomster;

v) Fel orsakade av tredje man eller genom omständigheter utom Leverantörens kontroll såsom fel i utrustning, tillbehör, programvara som inte utgör Underhållsobjekt;

vi) Fel som beror på att Kunden inte lämnat korrekta uppgifter eller förutsättningar;

vii) Fel som orsakas av Kunden eller omständighet för

vilken Kunden ansvarar;

viii) anskaffning av förbrukningsmaterial, reservdelar eller annan utrustning; eller

ix) andra åtgärder som omfattas av supportavtal.

 

7. Säkerhetskopiering

7.1 Kunden är ansvarig för säkerhetskopiering av Underhållsobjektet och andra system eller data som kan komma att beröras av Underhåll.

 

8. Ansvar för fel och dröjsmål

8.1 Parterna kan träffa särskild överenskommelse om servicenivåer som ska gälla för det Underhåll som Leverantören ska tillhandahålla enligt Underhållsavtalet och om påföljder vid försenat eller uteblivet Underhåll. Servicenivåer ska gälla och beräknas för vissa bestämda tider som anges i Specifikation Underhållsobjekt. För det fall parterna har träffat sådan särskild överenskommelse om servicenivåer har Kunden ingen rätt till annan påföljd på grund av försening i eller uteblivet Underhåll såvida inte uppsåt eller grov vårdslöshet föreligger.

8.2 För den händelse fel i övrigt föreligger i Underhållet, åtar sig Leverantören att med den skyndsamhet omständigheterna kräver med hänsyn till felets art och omständigheterna i övrigt på egen bekostnad avhjälpa felet.

8.3 Leverantörens skyldigheter enligt denna punkt 8 gäller endast under förutsättning att Kunden har levt upp till samtliga Kundens åtaganden.

8.4 Leverantörens ansvar enligt denna punkt 8 gäller endast under förutsättning att:

i) felet i Underhållet reklameras till Leverantören av Kunden inom trettio (30) dagar efter det att Kunden upptäckt eller bort upptäcka felet; samt

ii) Kunden tillhandahåller Leverantören de data som är nödvändiga för Leverantörens analys av felet.

8.5 Om Leverantören inte har fullgjort sina skyldigheter enligt punkt 8.2 och Kundens användning av Underhållsobjektet till följd av detta påverkas i mer än ringa omfattning har Kunden rätt till skälig nedsättning av ersättningen för Underhåll enligt Underhållsavtalet. Sådan nedsättning utgår under längst nittio (90) dagar.

8.6 Denna punkt 8 utgör Leverantörens enda ansvar med anledning av fel och dröjsmål i Underhåll.

 

9. Ersättning och betalning

9.1 Kunden ska erlägga den ersättning som specificeras i

Underhållsavtalet. Om inte annat särskilt anges i Underhållsavtalet ska Uppdragstagaren betala ersättning enligt löpande räkning med avtalade timpriser. För den händelse Underhållsavtalet inte anger någon ersättning och/eller avtalade timpriser ska Kunden betala det pris som gäller enligt Leverantörens vid var tid gällande prislista för tillhandahållande av Underhåll.

9.2 Om inte annat särskilt anges i Underhållsavtalet, anges ersättningen samt eventuella övriga kostnader exklusive mervärdesskatt, skatter och andra avgifter, vilka ska erläggas av Kunden utöver ersättning och eventuella övriga kostnader.

9.3 Om Leverantören förorsakats merarbete eller merkostnad på grund av omständighet som Kunden ansvarar för, har Leverantören rätt till ersättning för sådana kostnader enligt Leverantörens vid var tid gällande prislista.

9.4 Om inte annat särskilt anges i Underhållsavtalet äger Leverantören rätt att en gång per år ändra avtalade priser motsvarande förändringen enligt SCB:s Labour Cost Index för näringsgren J (”LCI”) från tiden från Underavtalets ingående eller, om justering enligt denna punkt 9.4 skett, från förra justeringen. Basen för indexuppräkning ska utgöras av det första kvartalet det år som Underhållsavtalet träffades. 9.5 Om inte annat särskilt anges i Underhållsavtalet ska ersättning faktureras månadsvis i förskott och kostnader månadsvis i efterskott. Faktura ska betalas senast trettio (30) dagar efter på fakturan angiven fakturadag. För den händelse Kunden är i dröjsmål med betalningen är Leverantören berättigad till dröjsmålsränta enligt lag.

9.6 Om Kunden är i dröjsmål med betalningen har Leverantören rätt att innehålla sin prestation enligt Underhållsavtalet intill dess att full betalning erlagts. Vidare är punkt 16 tillämplig.

 

10. Ersättning för tidsperiod utan underhåll

10.1 För det fall Kunden under viss tid haft licensavtal avseende Underhållsobjektet, men inte tecknat avtal om Underhåll med Leverantören, ska Kunden erlägga ersättning enligt följande för att Kunden ska få del av Underhåll enligt Underhållsavtalet. Kunden ska erlägga en initial avgift motsvarande 150 % av Leverantörens avgift för Underhåll för den tid som Kunden inte haft gällande avtal om Underhåll.

 

11. Ansvar

11.1 Leverantören ansvarar med nedan angivna begränsningar för skada som Leverantören orsakat Kunden genom försummelse vid tillhandahållande av Underhåll. Leverantören ansvarar inte för skada förorsakad av Tredjepartsprodukt.

11.2 Leverantören har inte under några omständigheter ansvar för indirekt förlust, inkluderande men inte begränsat till Kundens uteblivna vinst, intäkt, besparing eller goodwill, förlust eller förvanskning av information, förlust av data, Kundens ersättningsskyldighet gentemot tredje man eller annan indirekt skada eller följdskada av vad slag det vara må.

11.3 Leverantörens sammanlagda och totala ansvar enligt Underhållsavtalet avseende en eller flera händelser (oavsett om dessa har samband med varandra eller inte) ska inte i något fall överstiga ett belopp motsvarande det lägre av:

i) ett sammanlagt belopp motsvarande tolv (12) månaders ersättning för Underhåll för berörda Underhållsobjekt; och

ii) fem (5) gånger det prisbasbelopp som, vid var tid, gäller enligt Socialförsäkringsbalken (2010:110).

11.4 Har Kunden fått nedsättning av ersättningen enligt punkt 8.5 ska sådan nedsättning räknas in i Leverantörens sammanlagda och totala ansvar enligt punkt 11.3.

11.5 Kunden ska för att inte förlora sin rätt framställa skadeståndsanspråk senast tre (3) månader efter det att Kunden märkt eller bort märka grunden för kravet, dock senast sex (6) månader från det att skadan uppstod.

 

12. Immateriella rättigheter

12.1 All upphovsrätt och andra immateriella rättigheter till Underhållsobjektet och resultat av Underhåll som levereras till Kunden under Underhållsavtalet, såsom program, dokumentation och eventuella tillägg och förändringar i Underhållsobjektet tillkommer Leverantören och inget i Underhållsavtalet ska tolkas som att ovan nämnda rättigheter överlåtes till Kunden. Kunden erhåller en licens till sådant resultat som motsvarar den licens som upplåtits till Programprodukten respektive Anpassning enligt separat licensavtal med Leverantören. Om sådant Licensavtal träffats med annan än Leverantören, ska istället gälla att Kunden erhåller en icke exklusiv rätt att för avtalat ändamål nyttja resultat av Underhåll för sin egen verksamhet.

 

13. Sekretess

13.1 Vardera parten förbinder sig att inte till tredje man utan motpartens skriftliga medgivande utlämna sådana uppgifter om motpartens verksamhet som kan vara att betrakta som affärs- eller yrkeshemlighet eller som enligt lag omfattas av sekretesskyldighet (”Konfidentiell Information”). Information som parten angivit vara konfidentiell, samt Leverantörens prisinformation, ska till förtydligande alltid anses utgöra Konfidentiell Information.

13.2 Parts åtagande om sekretess enligt denna punkt 13 gäller inte sådan Konfidentiell Information som:

i) vid mottagandet redan var känd för mottagande part;

ii) är eller blivit allmänt tillgänglig eller känd utan att mottagande part har brutit mot detta sekretessåtagande;

iii) mottagande part på behörigt sätt erhållit från en tredje part som inte är bunden av sekretessåtagande i förhållande till

motparten; eller

iv) det åligger mottagande part att göra allmänt tillgängligt genom domstolsutslag, myndighetsbeslut eller i övrigt enligt föreskrift i lag.

13.3 Part ansvarar för sina respektive anställdas och konsulters iakttagande av häri angivna bestämmelser och ska genom sekretessförbindelse med dessa eller andra lämpliga åtgärder tillse att Underhållsavtalets sekretess iakttas.

13.4 Parts sekretesskyldighet enligt Underhållsavtalet gäller under avtalstiden samt även för en period om fem (5) år efter

det att Underhållsavtalet har upphört att gälla.

 

14. Underhållsavtalets avtalstid

14.1 Underhållsavtalet träder i kraft när Underhållsavtalet har undertecknats av båda parter och gäller under den avtalstid som anges i Underhållsavtalet.

 

15. Förtida uppsägning

15.1 Vardera part äger rätt att, genom skriftligt meddelande till motparten, säga upp Underhållsavtalet till upphörande med omedelbar verkan eller till det datum som uppsägande part anger, om:

i) den andra parten i väsentligt avseende åsidosätter sina skyldigheter enligt Underhållsavtalet och inte vidtager full rättelse inom trettio (30) dagar efter skriftlig anmodan därom;

ii) den andra parten försätts i konkurs, träder i likvidation, ställer in sina betalningar eller på annat sätt skäligen kan antas ha kommit på obestånd; eller

iii) om den andra parten blir föremål för företagsrekonstruktion, dock med sådan tvingande inskränkning som följer av lag.

15.2 Kunden är vid uppsägning av Underhållsavtalet enligt ovan, inte berättigad att återfå någon överskjutande del av i förskott erlagd ersättning för Underhåll eller eventuella övriga kostnader avseende tid efter Underhållsavtalets upphörande.

 

16. Force majeure

16.1 Om Underhållsavtalets fullgörande helt eller delvis förhindras, eller i väsentlig grad försvåras, av omständighet som ligger utanför parts skäliga kontroll eller av arbetskonflikt ska part befrias från underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta Underhållsavtal under den tid som hindret föreligger, förutsatt att part som inte kan fullgöra utan oskäligt uppehåll meddelar den andra parten därom. Det samma ska gälla vid fel eller försening i tjänst eller leverans från underleverantör på grund av omständigheter som faller under denna punkt. Om Underhållsavtalets fullgörelse förhindras mer än sex (6) månader äger part säga upp Underhållsavtalet. Leverantören har vid sådan uppsägning rätt till ersättning enligt Underhållsavtalet för utfört arbete och styrkt nödvändig kostnad.

 

17. Personuppgifter

17.1 I den mån Leverantören behandlar personuppgifter för Kundens räkning ska följande gälla. Leverantören eller de

personer som arbetar under dennes ledning får bara behandla personuppgifter i enlighet med de instruktioner som från tid till annan lämnas av Kunden. Om Leverantören saknar instruktioner som han/hon bedömer är nödvändiga för att genomföra Tjänsten ska Leverantören, utan dröjsmål, informera Kunden om sin inställning och invänta de instruktioner som Leverantören bedömer erfordras. Vid brist i instruktioner, ansvarar inte Leverantören för konsekvenser därav. Om instruktionerna kan anses innebära tillägg eller ändringar i förhållande till Underhållet, har Leverantören rätt till ersättning för detta som tilläggstjänst enligt punkt 4.

17.2 Leverantören åtar sig att vidta överenskomna tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda de personuppgifter som behandlas.

17.3 Leverantören har rätt att, för behandlingen av personuppgifter, använda underleverantörer (”underbiträden”), varvid Leverantören ska ingå personuppgiftsbiträdesavtal med underleverantören för Kundens räkning med villkor som motsvarar vad som framgår häri, enligt vilket underleverantören åtar sig att följa vad som anges i denna punkt 17, inklusive att följa svensk lag vid personuppgiftsbehandlingen. I den utsträckning personuppgifter överförs till ett land utanför EU/EES, ska Leverantören se till att underleverantören undertecknar EU:s standardavtalsklausuler för överföring av personuppgifter till tredje land för Kundens räkning. Leverantören ska på begäran informera Kunden om vilka underbiträden som används och var dessa har sin verksamhet.

 

18. Meddelanden

18.1 Uppsägning eller andra meddelanden ska ske genom bud, rekommenderat brev eller elektroniskt meddelande till parternas enligt punkt 2.2 ovan utsedda kontaktpersoner på i Avtalet angivna eller senare genom skriftlig meddelande till motparten ändrade adresser.

18.2 Meddelandet ska anses ha kommit mottagaren tillhanda:

i) om avlämnat med bud: vid avlämnandet;

ii) om avsänt med rekommenderat brev: två (2) dagar efter

avlämnandet för postbefordran;

iii) om avsänt som elektroniskt meddelande: vid mottagandet då det elektroniska meddelandet kommit till mottagarens elektroniska adress.

 

19. Övrigt

19.1 Underhållsavtalet utgör parternas fullständiga reglering av alla frågor som Underhållsavtalet berör. Alla skriftliga eller muntliga åtaganden och utfästelser som föregått Underhållsavtalet ersätts av innehållet i Underhållsavtalet.

19.2 Ändringar av och tillägg till Underhållsavtalet ska för att vara bindande vara skriftligen avfattade och undertecknade av båda parterna.

19.3 Underhållsavtalet får inte överlåtas till en tredje part utan den andra partens föregående skriftliga samtycke. Med undantag av vad som framgår ovan äger Leverantören dock rätt att överlåta Underhållsavtalet till en tredje part om det sker i samband med överlåtelse av Leverantörens verksamhet eller del där av samt till bolag inom samma koncern som Leverantören. Leverantören äger vidare rätt att överlåta sin rätt till betalning till tredje part.

 

20. Tvister

20.1 Tvist rörande tolkning och eller tillämpning av Underhållsavtalet ska avgöras enligt svensk lag med undantag för internationella privaträttsliga regler.

20.2 Tvist ska avgöras av allmän domstol där Leverantören har sitt säte.

20.3 Uppstår meningsskiljaktighet mellan parterna angående fråga rörande Underhåll kan part hänskjuta frågan till avgörande av föreningen Swedish Software särskilt utsedd nämnd för medling. Om fråga har hänskjutits till nämnden av någon av parterna, är parterna förhindrade att under en tid av två (2) månader från hänskjutandet pröva fråga i annan ordning. Kostnaderna för medling ska delas lika mellan parterna.

20.4 Leverantören ska utan hinder av punkt 20.3 ovan efter eget val ha rätt att vända sig till allmän domstol eller kronofogdemyndighet för utfående av förfallen fordran avseende ersättning mot vilken den andra parten inte framställt skriftlig anmärkning inom sju (7) dagar från förfallodagen föraktuell fordran.

 

ALLMÄNNA VILLKOR SUPPORT2015 SWEDISH SOFTWARE

 

Allmänna Villkor Support2015 förutsätter att det finns ett gällande licensavtal mellan Kunden och Kundens Licensgivare för Supportobjekt samt att Kunden har den senaste eller näst senaste Versionen av Supportobjekt installerad. Vissa delar av Supporten förutsätter vidare ett gällande underhållsavtal, se punkt 2.1

 

1. Definitioner

1.1 ”Allmänna Villkor” avser dessa allmänna villkor för leverans av Support.

1.2 ”Fel” avser avvikelse från den eller de funktioner som specificeras i den av licensgivaren till Supportobjektet tillämpade dokumentation för Supportobjektet.

1.3 ”Konfidentiell Information” har den betydelse som framgår av punkten 12 nedan.

1.4 ”Kunden” avser beställaren av Support i enlighet med vad som framgår av Supportavtalet.

1.5 ”Leverantören” avser leverantören av Support i enlighet med vad som framgår av Supportavtalet.

1.6 ”Servicetid” avser de tider under helgfria vardagar då Support tillhandahålles, med undantag för midsommarafton, julafton och nyårsafton. Om inget annat anges i Supportavtalet är Servicetiden 09.00 till 17.00 med lunchstängt mellan 12.00 till 13.00, CET.

1.7 ”Specifikation av Support och Supportobjekt” avser den närmare specifikation av Support och Supportobjekt och innehållet

i Support i enlighet med vad som framgår av Supportavtalet.

1.8 ”Support” avser den/de tjänster som Leverantören ska tillhandahålla och som uttömmande specificeras i Supportavtalet.

1.9 ”Supportavtalet” avser det avtal om tillhandahållande av Support som träffats mellan parterna till vilket dessa Allmänna Villkor utgör en bilaga.

1.10 ”Supportobjektet” avser den/de produkter specificerade i Supportavtalet som Leverantören tillhandahåller Support på enligt Supportavtalet.

1.11 ”Tredjepartsprodukt” avser innehåll, programvara eller verktyg till vilka rättigheter tillkommer annan än Leverantören, även om Leverantören licensierar eller på annat sätt levererat sådan produkt till Kunden.

1.12 ”Version” avser ny funktionalitet av Programprodukt av större omfattning som av Leverantören eller licensgivare anges vara en ny version samt ändrade eller uppdaterade funktioner av Anpassning.

 

2. Supportens omfattning och utförande

2.1 Leverantören tillhandahåller under Servicetiden Support av Supportobjektet genom bemannad supportavdelning som hanterar kundstöd och hantering av Fel avseende Supportobjektet i den omfattning som framgår av Supportavtalet. Ansvaret för åtgärdande av Fel regleras i underhållsavtal. Om Kunden inte har ett gällande underhållsavtal gällande Supportobjektet, ingår inte hantering av Fel i Supporten.

2.2 Parterna ska i Supportavtalet utse varsin kontaktperson som har ansvar för det fortlöpande samarbetet under Supportavtalet. Parterna ska aktivt samarbeta och samråda vid Supportens utförande.

2.3 Kunden har genom Supportavtalet rätt att under Servicetiden kontakta Leverantörens supportavdelning via telefon, epost eller annat mellan parterna överenskommet tillämpligt elektroniskt medium.

2.4 Leverantören har rätt att klassificera och ska hantera av Kunden anmälda Supportärenden med den skyndsamhet som omständigheterna kräver.

2.5 Support ska utföras fackmannamässigt av kompetent, lämplig och för Supporten förberedd personal.

2.6 Leverantören får anlita underleverantör för genomförande av Support. Anlitar Leverantören underleverantör ansvarar Leverantören för underleverantörens arbete som för sitt eget.

2.7 Leverantören ska vid var tid inneha giltig F-skattesedel.

 

3. Kundens skyldigheter

3.1 Kunden ska aktivt verka för att Support kan lämnas på avsett sätt och ska fortlöpande och utan dröjsmål tillhandahålla Leverantören data och underlag som Leverantören från tid till annan efterfrågar för att kunna utföra Support och i övrigt följa Leverantörens vid var tid lämnade instruktioner samt granska och godkänna sådant underlag som Leverantören kan komma att tillhandahålla. Kunden ska vidare lämna Leverantören tillgång till lokaler hos Kunden som behövs för Leverantörens tillhandahållande av Support.

3.2 Kunden ska vid anmälan av Fel beskriva och visa hur ett åberopat Fel yttrar sig för av Leverantören anvisad mottagare av felanmälan.

 

4. Tilläggstjänster

4.1 Efter särskilt skriftligt godkännande från Leverantören kan Leverantören tillhandahålla Support på andra tider än Servicetid och/eller tjänster i anslutning till Support utöver vad som omfattas av Supportavtalet. Kunden ska till Leverantören betala ersättning och kostnader för sådana tilläggstjänster till löpande räkning enligt avtalade timpriser om inget annat överenskommits. Om inga timpriser avtalats, utgår ersättning enligt Leverantörens vid var tid gällande prislista. Supportavtalet ska gälla även för tilläggstjänster.

 

5. Tillgång till Kundens datorsystem

5.1 För de fall där parterna i Supportavtalet har träffat Särskild överenskommelse om distanstillgång, s.k. remote access, ska Kunden på egen bekostnad via datakommunikation ge Leverantören, eller annan som Leverantören anvisar, åtkomst till den utrustning där Supportobjekt är installerad för att Leverantören ska kunna utföra sina åtaganden enligt Supportavtalet. Remote access ska möjliggöras enligt Leverantörens närmare instruktioner.

 

6. Undantag

6.1 Om inte annat särskilt anges i Supportavtalet omfattar inte Support:

i) återstart av program eller system som inte är en del av Supportobjektet;

ii) Fel orsakade genom Kundens användning av Supportobjektet tillsammans med annan utrustning, tillbehör, programvara eller i annan miljö eller på annat sätt som inte godkänts av Leverantören och sådan användning påverkar

Supportobjektets funktion;

iii) Fel orsakade av Kundens ändringar eller ingrepp i Supportobjektet;

iv) Fel orsakade av utifrån kommande angrepp såsom virus och liknande förekomster;

v) Fel orsakade av tredje man eller genom omständigheter utom Leverantörens kontroll såsom fel i utrustning, tillbehör, programvara som inte utgör Supportobjekt; eller

vi) Fel som beror på att Kunden inte lämnat korrekta uppgifter eller förutsättningar eller Fel orsakade av Kunden eller omständighet för vilken Kunden ansvarar.

 

7. Säkerhetskopiering

7.1 Kunden är ansvarig för att säkerhetskopiering av Supportobjekt och andra datorsystem eller data som kan komma att beröras av Support.

 

8. Ansvar för fel och dröjsmål

8.1 Parterna kan träffa särskild överenskommelse om servicenivåer som ska gälla för det Support som Leverantören ska tillhandahålla enligt Supportavtalet och om påföljder vid försenat eller utebliven Support. Servicenivåer ska gälla och beräknas för vissa bestämda tider som anges i Specifikation av Support och Supportobjekt. För det fall parterna har träffat sådan särskild överenskommelse om servicenivåer har Kunden ingen rätt till annan påföljd på grund av försening i eller uteblivet Support såvida inte uppsåt eller grov vårdslöshet föreligger.

8.2 För den händelse fel i övrigt föreligger i Supporten, åtar sig Leverantören att med den skyndsamhet omständigheterna kräver med hänsyn till felets art och omständigheterna i övrigt på egen bekostnad avhjälpa felet.

8.3 Leverantörens skyldigheter enligt denna punkt 8 gäller endast under förutsättning att Kunden har levt upp till samtliga Kundens åtaganden.

8.4 Leverantörens ansvar enligt denna punkt 8 gäller endast under förutsättning att:

i) Felet i Supporten reklameras till Leverantören av Kunden inom trettio (30) dagar efter det att Kunden upptäckt eller bort upptäcka Felet; samt

ii) Kunden tillhandahåller Leverantören de data som är nödvändiga för Leverantörens analys av Felet.

8.5 Om Leverantören inte har fullgjort sina skyldigheter enligt punkt 8.2 och Kundens användning av Supportobjektet till följd av detta påverkas i mer än ringa omfattning har Kunden rätt till skälig nedsättning av ersättningen för Support enligt Supportavtalet. Sådan nedsättning utgår under längst nittio (90) dagar.

8.6 Denna punkt 8 utgör Leverantörens enda ansvar med anledning av fel och dröjsmål i Supporten.

9. Ersättning och betalning

9.1 Leverantören har rätt till ersättning för restid och  övertidsarbete enligt Leverantörens vid var tid gällandeprislista. Leverantören har rätt till ersättning för traktamente, reskostnader och logikostnader i den utsträckning Support utförs utanför Leverantörens i Supportavtalets angivna stationeringsort. Leverantören har vidare rätt till ersättning för kostnader som överenskommits eller i övrigt beställts eller initierats av Kunden. Om inte annat särskilt anges i Supportavtalet, anges ersättningen samt eventuella övriga kostnader exklusive mervärdesskatt, skatter och andra avgifter, vilka ska erläggas av Kunden utöver ersättning och eventuella övriga kostnader.

9.2 Om Leverantören förorsakats merarbete eller merkostnad på grund av omständighet som Kunden ansvarar för, har Leverantören rätt till ersättning för sådana kostnader enligt Leverantörens vid var tid gällande prislista.

9.3 Om inte annat särskilt anges i Supportavtalet äger Leverantören rätt att en gång per år ändra avtalade priser motsvarande förändringen av SCB:s Labour Cost Index för näringsgren J (”LCI”) från tiden från Supportavtalets ingående eller, om justering enligt denna punkt 9.4 skett, från förra justeringen. Basen för indexuppräkning ska utgöras av det första kvartalet det år som Supportavtalet träffades.

9.4 Om inte annat särskilt anges i Supportavtalet ska ersättning faktureras månadsvis i förskott och kostnader månadsvis efterskott. Faktura ska betalas senast trettio (30) dagar efter på fakturan angiven fakturadag. För den händelse Kunden är i dröjsmål med betalningen är Leverantören berättigad till dröjsmålsränta enligt lag.

9.5 Om Kunden är i dröjsmål med betalningen har Leverantören rätt att innehålla sin prestation enligt Supportavtalet intill dess att full betalning erlagts. Vidare är punkten 14 tillämplig.

 

10. Ansvar

10.1 Leverantören ansvarar med nedan angivna begränsningar för skada som Leverantören orsakat Kunden genom försummelse vid tillhandahållande av Support. Leverantören ansvarar inte för skada förorsakad av Tredjepartsprodukt eller som orsakas av att leverantören av underhåll inte levererar avtalsenligt underhåll.

10.2 Leverantören ansvarar inte under några omständigheter för Kundens uteblivna vinst, intäkt, besparing eller goodwill, förlust på grund av driftavbrott, förlust av data, Kundens eventuella ersättningsskyldighet gentemot tredje man eller annan indirekt skada eller följdskada av vad slag det vara må.

10.3 Leverantörens sammanlagda och totala ansvar enligt Supportavtalet avseende en eller flera händelser (oavsett om dessa har samband med varandra eller inte) ska inte i något fall överstiga ett belopp motsvarande det lägre av:

i) ett sammanlagt belopp motsvarande tolv (12) månaders ersättning för Support för berört Supportobjekt; och

ii) fem (5) gånger det prisbasbelopp som, vid var tid, gäller enligt Socialförsäkringsbalken (2010:110).

10.4 Har Kunden fått nedsättning av ersättningen enligt punkten 8.5 ska sådan nedsättning räknas in i Leverantörens sammanlagda och totala ansvar enligt punkt 10.3.

10.5 Kunden ska för att inte förlora sin rätt framställa skadeståndsanspråk senast tre (3) månader efter det att Kunden märkt eller bort märka grunden för kravet, dock senast sex (6) månader från det att skadan uppstod.

 

11. Immateriella rättigheter

11.1 All upphovsrätt och andra immateriella rättigheter till resultat av Support som levereras till Kunden under Supportavtalet, såsom program och dokumentation, ska tillkomma Leverantören eller, om tillämpligt, leverantören av Supportobjektet eller underhåll av Supportobjektet, och inget i Supportavtalet ska tolkas som att ovan nämnda rättigheter överlåtes till Kunden. Kunden erhåller en licens till sådant resultat som motsvarar den licens som upplåtits till Supportobjektet enligt separat licensavtal alternativt underhållsavtal.

 

12. Sekretess

12.1 Vardera parten förbinder sig att inte till tredje man utan motpartens skriftliga medgivande utlämna sådana uppgifter om motpartens verksamhet som kan vara att betrakta som affärs- eller yrkeshemlighet eller som enligt lag omfattas av sekretesskyldighet (”Konfidentiell Information”). Information som parten angivit vara konfidentiell, samt Leverantörens

prisinformation, ska till förtydligande alltid anses utgöra Konfidentiell Information.

12.2 Parts åtagande om sekretess enligt denna punkt 12 gäller inte sådan Konfidentiell Information som:

i) vid mottagandet redan var känd för mottagande part;

ii) är eller blivit allmänt tillgänglig eller känd utan att mottagande part har brutit mot detta sekretessåtagande;

iii) mottagande part på behörigt sätt erhållit från en tredje part som inte är bunden av sekretessåtagande i förhållande till motparten; eller

iv) det åligger mottagande part att göra allmänt tillgängligt genom domstolsutslag, myndighetsbeslut eller i övrigt enligt föreskrift i lag.

12.3 Part ansvarar för respektive anställdas och konsulters iakttagande av häri angivna bestämmelser och ska genom sekretessförbindelse med dessa eller andra lämpliga åtgärder tillse att Supportavtalets sekretess iakttas.

12.4 Parts sekretesskyldighet enligt Supportavtalet gäller under avtalstiden samt även för en period om fem (5) år efter det att Supportavtalet har upphört att gälla.

13. Supportavtalets avtalstid

13.1 Supportavtalet träder i kraft när Supportavtalet har undertecknats av båda parter och gäller under den avtalstid som anges i Supportavtalet.

14. Förtida uppsägning

14.1 Vardera part äger rätt att, genom skriftligt meddelande till motparten, säga upp Supportavtalet till upphörande med omedelbar verkan eller till det datum som uppsägande part anger, om:

i) den andra parten i väsentligt avseende åsidosätter sina skyldigheter enligt Supportavtalet och inte vidtager full rättelse inom trettio (30) dagar efter skriftlig anmodan därom;

ii) den andra parten försätts i konkurs, träder i likvidation, ställer in sina betalningar eller på annat sätt skäligen kan antas ha kommit på obestånd; eller

iii) om den andra parten blir föremål för företagsrekonstruktion, dock med sådan tvingande inskränkning som följer av lag.

14.2 Kunden är vid uppsägning av Supportavtalet enligt ovan, inte berättigad att återfå någon överskjutande del av i förskott erlagd ersättning för Support eller eventuella övriga kostnader avseende tid efter Supportavtalets upphörande.

 

15. Force majeure

15.1 Om Supportavtalets fullgörande helt eller delvis förhindras, eller i väsentlig grad försvåras, av omständighet som ligger utanför parts skäliga kontroll eller av arbetskonflikt ska part befrias från underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta Supportavtal under den tid som hindret föreligger, förutsatt att part som inte kan fullgöra utan oskäligt uppehåll meddelar den andra parten därom. Det samma ska gälla vid fel eller försening i tjänst eller leverans från underleverantör på grund av omständigheter som faller under denna punkt. Om Supportavtalets fullgörelse förhindras mer än sex (6) månader äger part säga upp Supportavtalet. Leverantören har vid sådan uppsägning rätt till ersättning enligt Supportavtalet för utfört arbete och styrkt nödvändig kostnad.

 

16. Personuppgifter

16.1 I den mån Leverantören behandlar personuppgifter för Kundens räkning ska följande gälla. Leverantören eller de personer som arbetar under dennes ledning får bara behandla personuppgifter i enlighet med de instruktioner som från tid till annan lämnas av Kunden. Om Leverantören saknar instruktioner som han/hon bedömer är nödvändiga för att genomföra Tjänsten ska Leverantören, utan dröjsmål, informera Kunden om sin inställning och invänta de instruktioner som Leverantören bedömer erfordras. Vid brist i instruktioner, ansvarar inte Leverantören för konsekvenser därav. Om instruktionerna kan anses innebära tillägg eller ändringar i förhållande till Supporten, har Leverantören rätt till ersättning för detta som tilläggstjänst enligt punkt 4.

16.2 Leverantören åtar sig att vidta överenskomna tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda de personuppgifter som behandlas.

16.3 Leverantören har rätt att, för behandlingen av personuppgifter, använda underleverantörer (”underbiträden”), varvid Leverantören ska ingå personuppgiftsbiträdesavtal med underleverantören för Kundens räkning med villkor som motsvarar vad som framgår häri, enligt vilket underleverantören åtar sig att följa vad som anges i denna punkt 16, inklusive att följa svensk lag vid personuppgiftsbehandlingen. I den utsträckning personuppgifter överförs till ett land utanför EU/EES, ska

Leverantören se till att underleverantören undertecknar EU:s standardavtalsklausuler för överföring av personuppgifter till tredje land för Kundens räkning. Leverantören ska på begäran informera Kunden om vilka underbiträden som används och var dessa har sin verksamhet.

 

17. Meddelanden

17.1 Uppsägning eller andra meddelanden ska ske genom bud, rekommenderat brev eller elektroniskt meddelande till parternas enligt punkt 2.2 ovan utsedda kontaktpersoner på i Avtalet angivna eller senare genom skriftlig meddelande till motparten ändrade adresser.

17.2 Meddelandet ska anses ha kommit mottagaren tillhanda:

i) om avlämnat med bud: vid avlämnandet;

ii) om avsänt med rekommenderat brev: två (2) dagar efter avlämnandet för postbefordran;

iii) om avsänt som elektroniskt meddelande: vid mottagandet

då det elektroniska meddelandet kommit till mottagarens elektroniska adress.

 

18. Övrigt

18.1 Supportavtalet utgör parternas fullständiga reglering av alla frågor som Supportavtalet berör. Alla skriftliga eller muntliga åtaganden och utfästelser som föregått Supportavtalet ersätts av innehållet i Supportavtalet.

18.2 Ändringar av och tillägg till Supportavtalet ska för att vara bindande vara skriftligen avfattade och undertecknade av båda parterna.

18.3 Supportavtalet får inte överlåtas till en tredje part utan den andra partens föregående skriftliga samtycke. Med undantag av vad som framgår ovan äger Leverantören dock rätt att överlåta Supportavtalet till en tredje part om det sker i samband med överlåtelse av Leverantörens verksamhet eller del därav samt till bolag inom samma koncern som Leverantören. Leverantören äger vidare rätt att överlåta sin rätt till betalning till tredje part.

 

19. Tvister

19.1 Tvist rörande tolkning och eller tillämpning av

Supportavtalet ska avgöras enligt svensk lag med undantag för internationella privaträttsliga regler.

19.2 Tvist ska avgöras av allmän domstol där Leverantören har sitt säte.

19.3 Uppstår meningsskiljaktighet mellan parterna angående fråga rörande Support enligt Supportavtalet kan part hänskjuta frågan till avgörande av föreningen Swedish Software särskilt utsedd nämnd för medling. Om fråga har hänskjutits till nämnden av någon av parterna, är parterna förhindrade att under en tid av två (2) månader från hänskjutandet pröva fråga i annan ordning. Kostnaderna för medling ska delas lika mellan parterna.

19.4 Leverantören ska utan hinder av punkt 19.3 ovan efter eget val ha rätt att vända sig till allmän domstol eller kronofogdemyndighet för utfående av förfallen fordran avseende ersättning mot vilken den andra parten inte framställt skriftlig anmärkning inom sju (7) dagar från förfallodagen för aktuell fordran.

 

 

Created with Help & Manual 8 and styled with Premium Pack Version 4 © by EC Software