Om en faktura skannats in och registrerats i SWINX ScanLev och man därefter gör bedömningen att fakturan är felaktig och inte ska bokföras eller betalas kan man makulera fakturan. Är fakturan redan överförd till affärssystemet kan man inte makulera fakturan utan att först kontaktat supporten på SWINX AB.
För att makulera en faktura går man in på fakturan och klickar i Makulerad som finns i statusfältet och sen väljer Spara.
Komplettera gärna med att välja fliken Noteringar och skriv in anledningen till att fakturan makulerats.
Fakturan finns därefter åtkomlig för alla användare, beroende på deras behörigheter, i mappen Alla fakturor men med statusen Makulerad skrivet i ljusgrå text. Som på alla andra fakturor så ser man all den information som registrerats samt en eventuell kontering, d.v.s.allt som gjorts innan fakturan makulerats. Under fliken Spårning finns information om vem som makulerat fakturan och tidigare spårning från innan fakturan makulerats.
Återställa
Om man av misstag har makulerat en faktura så går det att återställa den och det kan även göras av andra användare än den som makulerat fakturan. Man återställer fakturan genom att klicka i Återställ i statusfältet och sen väljer Spara.
När en faktura återställs får den statusen den hade innan och kan i fortsättningen bearbetas som övriga fakturor i systemet.