Please enable JavaScript to view this site.

SWINX ScanLev Användarhandbok

 

De flesta brukar välja att kontera fakturan i samband med registreringen. Ibland är det den/de som godkänner och attesterar som konterar eller att man väntar tills fakturan ska överföras och då konterar fakturan.

Har man förvalt en konteringsmall eller kostnadskonto på leverantören så konteras fakturan automatiskt vid registreringen.

 

För att kontera så måste den inloggade användaren ha rätt behörighet, dvs Admin eller Kontera.

 

Om man ska kontera en faktura vid registreringen så tryck Enter efter val av godkännare och attestörer, så hamnar markören automatiskt i konteringsfältet. Kolumnen Konto är förvalt.

Precis som i de andra listorna i programmet så väljer man själv önskad kolumn att söka i och om det ska vara fallande eller stigande ordningen i kolumnen.

Det betyder att, konterar man flera rader så kommer konteringsfältet att sortera om raderna efter vald kolumn och den ordning man valt.

Vill man att konteringsraderna ska sorteras i kronologisk ordning (i den ordningen man konterar) så markera i rutan längst upp i vänstra hörnet.

 

Arbetsgång bearbeta-kontera kolumner

 

 

Det går att flytta kolumnerna i sidled genom att ta tag och dra i kolumnrubrikens fält till önskad plats.

Man förflyttar sig från ett fält till ett annat med hjälp av Enter-tangenten.

 

När man konterar så kan man välja mellan att kontera en eller flera rader, använda en befintlig konteringsmall eller en tidigare kontering från en annan av leverantörens fakturor.

 

Klicka på nedan rubriker för mer information om de olika alternativen. Stäng informationen genom att klicka på rubriken igen.

 

En eller flera konteringsrader

 

En konteringsrad och ange kontot som standardkonto på leverantören

 

Välja en kontering från en av leverantörens tidigare fakturor

 

Välja en konteringsmall

 

 

Lite tips...

 

Behöver man ta bort en konteringsrad så höger-klicka på raden och välj Radera. Det går också att markera raden och trycka på Ctrl+Delete, välj sen Radera posten. Upprepa om det är fler rader som ska raderas. Spara sedan fakturan innan nya konteringsrader skapas.

Det finns möjlighet att välja olika projekt och/eller resultatenhet per konteringsrad.

Eftersom man kan godkänna fakturan på radnivå i konteringsfältet kan man fördela fakturan på flera konteringsrader (med eller utan projekt och resultatenheter), då kan användarna godkänna/attestera sina egna rader.

Har man bockat i rutan för Kredit så kan man ändå använda +-tangenten eftersom programmet automatiskt lägger beloppet i kreditkolumnen. Har man belopp som ska delas upp på flera rader måste man använda -(minus)tangenten för att beloppen ska hamna i kredit. Det går alltså att kontera belopp både i debet och i kredit i samma kontering.

Om man vill lägga en periodisering på fakturan konterar man på lämpligt kostnadskonto, anger beloppet och gör klart hela konteringsraden. Tryck Enter för ny rad så att knappen Periodisering, som finns högst upp ovanför registreringsfältet, aktiveras. Läs mer om detta under Periodisering. När man valt att periodisera visas en ikon på konteringsraden, i fältet för Period.

 

 

 

 

 

Created with Help & Manual 8 and styled with Premium Pack Version 4 © by EC Software