Please enable JavaScript to view this site.

SWINX ScanLev Användarhandbok

 

Efter att man skannat och importerat fakturabilderna är det dags för registreringen. Det innebär att man kopplar fakturorna till rätt leverantörer, registrerar all fakturainformation. Dessutom kan man kontera och attestera fakturorna redan i detta läge om så önskas.

 

När man ska registrera en ny bild så är alla fälten blanka. Vid registreringen kan man se viktig information om leverantören, men också spara ner eller skriva ut fakturabilden och kopiera konteringar från tidigare fakturor. Arbetsbilden på fakturan är densamma oavsett om det är en ny oregistrerad faktura eller en äldre överförd faktura. Det är informationen i registreringsfälten och statusen på fakturan som är skillnaden. Längre ner finns en tydlig guide för hur man registrerar en faktura, steg för steg.

 

Arbetsgång registrera-översikt

 

 

Klicka på nedan rubriker för mer information. Stäng informationen genom att klicka på rubriken igen.

 

1. Lista

 

2. QR-Kod och Mall

 

3. Verktygsfält

 

4. Miniatyrbilder

 

5. Markerad bild

 

6. Löpnr

 

7. Flikar

 

8. Registreringsfält

 

9. Användare

 

10. Konteringsfält

 

11. Differens

 

 

Registrera en faktura, steg för steg-guide

 

Guiden går igenom varje steg av registreringen, de olika fälten samt de val man kan göra här.

 

Klicka på nedan rubriker för mer information. Stäng informationen genom att klicka på rubriken igen.

 

Välja bild

 

Välja leverantör

 

Fakturanummer och OCR-nr

 

Fakturabelopp och moms

 

Fakturadatum och förfallodatum

 

Projekt och Resultatenhet

 

Godkänna och Attestera

 

Kredit

 

Referensfält (frivilligt)

 

Diskretion

 

Valuta

 

 

En registrerad måste sparas för att den ska distribueras till användarna för godkännande och attest. När fakturan sparas så blir den aktiv och fullt synlig i systemet.

Den/de användare som ska godkänna fakturan kan nu se den i mappen Mina fakturor.

När man sparar en nyss registrerad faktura så kommer man direkt till nästa bild, om det alternativet är valt under Inställningar -> Egenskaper.

I annat fall öppnas mappen Ej registrerade.

Välj Avbryt om inga fler fakturor ska registreras just nu.

 

Har man påbörjat registreringen så kan man spara fakturan och återkomma till den senare för att ändra/komplettera fakturans uppgifter eller kontering. Men observera då att fakturan kan ha godkänts och attesterats med de uppgifter som tidigare registrerats. Vi rekommenderar att man i dessa fall, istället sätter fakturan till Vilande direkt innan man sparar den, läs mer om Vilande-funktionen här.

 

 

Förslag på inställningar som underlättar registreringen

 

Man kan ställa in ett automatiskt förslag på kostnadskonto direkt på en leverantör, vilket görs i leverantörsregistret som nås från menyn. När man väljer att förflytta sig till konteringsfältet konteras fakturan automatiskt med förvalt konto.

Man kan använda sig av färdiga konteringsmallar, framförallt förvalt på de olika leverantörerna.

Ställa in tab-ordningen så att man förflyttas från fältet förfallodatum direkt till konteringsfältet eller välja om man ska gå via Projekt och Resultatenhet (Objekt 1 och Objekt 2).

Sortera de olika listornas kolumner. De kan sorteras i fallande/stigande ordning och markera den kolumn man oftast använder för att söka i.

Ställa in favortikonton i kontolistan. Då kan man välja ut en lista med de konton man oftast använder vid konteringen, utan att behöva söka genom hela kontoplanen vid varje konteringstillfälle.

 

 

 

 

 

Created with Help & Manual 8 and styled with Premium Pack Version 4 © by EC Software